czwartek, 22 maja 2008

ALESSI Poezja Przedmiotu w Gliwicach


















Co łączy Fiata Pandę i wyciskacz do cytryn? Tak jeden jak i drugi to „przedmioty użytkowe” i oba zostały poddane obróbce artystycznej projektantów współpracujących z włoską firmą Alessi.

W przypadku Pandy pokuszono się o stworzenie nowej koncepcji wnętrza – funkcjonalnego, ale i zaskakującego wzornictwem i kolorystyką. Na tyle zaskakującego, że przy tej okazji pojawił się nawet termin „samochód jak sokowirówka”. Wyciskacz do soku Philippe Starcka to projekt najbardziej chyba znany i kojarzony z firmą. Nazywany bywa także „pająkiem”. Doczekał się realizacji w wielu tworzywach – od wersji drewnianej po złotą tzw. milenijną.

Zdjęcia na nowo zaprojektowanej Pandy w zabytkowych wnętrzach domostwa śląskiego przemysłowca – w gliwickiej Willi Caro – stworzą zapewne ciekawe tło dla ekspozycji wyrobów firmy Alessi – „laboratorium badawczego w dziedzinie sztuk stosowanych” – jak sami określają profil firmy jej twórcy. Na wystawie „Alessi – poezja przedmiotu” podziwiać można będzie nowoczesne realizacje wybitnych projektantów takich jak Michael Grave, Greg Lynn, czy kreatywnego duetu Kazuyo Selima i Ryue Nishizawa. Prezentowane obiekty pochodzą z Muzeum Narodowego w Poznaniu oraz Museo Alessi we Włoszech. Eksponaty „wklejone „ zostaną w stałą wystawę dziewiętnastowiecznych wnętrz willi . Zderzona zostanie tradycja z nowoczesnością. Zobaczyć można będzie nie tylko gotowe prace, ale także ciekawe projekty a proces powstawania wyrobów przybliżony zostanie poprzez prezentację form używanych w procesie technologii. Przypomnieć należy, że firmę Alessi zajmuje design przedmiotów codziennego użytku nadający produktowi indywidualny charakter. Przy charakterystyce jej wyrobów padają określenia: śmiałe projekty, operowanie elementem zaskoczenia, swoista zabawa kolorystyką… Prezentowana w Gliwicach wystawa nowoczesnego wzornictwa przybliży na pewno włoski design firmy Alessi. Niektóre formy zadziwią zwiedzających funkcją jaką im przyszło pełnić- to wspomniany element zaskoczenia.

Wystawa pod honorowym patronatem Ambasady Republiki Włoch w Polsce.

MUZEUM w GLIWICACH – VILLA CARO
Ul. Dolnych Wałów 8a 44-100 Gliwice

http://www.muzeum.gliwice.pl/

środa, 21 maja 2008

Konkurs British Council














K
onkurs British Council dla przedsiębiorców branży design

Cykl konkursów International Young Creative Entrepreneur dla młodych przedsiębiorców z branż kreatywnych nabiera pędu. Wyłoniona została już zwyciężczyni edycji muzycznej, trwa nabór do edycji sztuk scenicznych oraz International Young Designe Entrepreneur (IYDE) â konkurs dla włcicieli i zarządzających firmami związanymi z szeroko rozumianym designem oraz osób promujących design w Polsce.

International Young Design Entrepreneur to konkurs dla osób, które mogą pochwalić się sukcesami biznesowymi na polu designu. Oceniany jest także pomysł na wykorzystanie ewentualnej wygranej w konkursie do rozwijania swojej działalności i branży. Nagrodą jest udział finalisty polskiego etapu konkursu w dwunastodniowym pobycie w Wielkiej Brytanii. Dodatkowo zwycięzca edycji międzynarodowej otrzyma równowartość 7 500 funtów.

Wyjazd do Anglii to przede wszystkim możliwość przyjrzenia się, jak funkcjonuje sektor designu w światowym centrum tej branży. Złożą się na niego wizyty u projektantów, producentów i sprzedawców oraz w wydawnictwach i instytucjach kulturalnych aktywnie działających w promowaniu designu i architektury. Program obejmie pobyt w Londynie i Glasgow, w czasie którego finaliści spotkają się z czołowymi przedstawicielami brytyjskiego sektora designu. Przewidziany jest też udział w targach " 100% Design" oraz w Londyńskim Festiwalu Designu (London Design Festival).

O tym, że udział w konkursie jest cennym doświadczeniem przekonuje Ela Skrzypek, włcicielka Studia Bakalie (www.studiobakalie.pl) i finalistka IYDE 2005: "Warto poznawać ludzi, którzy mają podobne zainteresowania i pasje (rówieśników z innej półkuli czy słynnego brytyjskiego projektanta Sir Terence'a Conrana). Przydaje się również znajomość instytucji i organizacji branżowych, takich jak D&AD czy Design Council. Zobaczyłam, jak działa przemysł twórczy w Wielkiej Brytanii, w szczególności branża design, dzięki czemu spojrzałam na nią z innej, nowej perspektywy, spojrzałam też inaczej na rolę projektanta. Tamto doświadczenie wciąż stymuluje mnie do poszerzania moich dział zawodowych o nowe obszary, w potocznym rozumieniu niekoniecznie związane z designem" .

Zasady konkursu

W konkursie mogą wziąć udział osoby w wieku od 25 od 35 lat, posiadające polskie obywatelstwo oraz biegle posługujące sięzykiem angielskim. Uczestnicy muszą być aktywni zawodowo w jednym (lub kilku) z następujących obszarów:

· Architektura, projektowanie wnętrz i krajobrazu

· Projektowanie grafiki: komunikacja, wydawnictwa, budowanie świadomości marki i multimedia

· Wzornictwo przemysłowe: meble, wyroby przemysłowe i rzemiosło

· Promocja designu: wystawy, imprezy, festiwale i sprzedaż

· Konsultanci świadczący specjalistyczne usługi w dowolnym ze wskazanych obszarów

Szczegółowe informacje oraz regulamin konkursu i formularz zgłoszeniowy są dostępne na stronie konkursowej: http://www.britishcouncil.org/pl/poland-iyde.htm. Zgłoszenia przyjmowane bę do 20 czerwca 2008 roku.


Więcej informacji na temat konkursów IYCE można znaleźć na stronie internetowej http://www.creativeconomy.org.uk.

Partnerem konkursów IYCE jest netPR.pl (
www.netpr.pl) oraz Polska Agencja Prasowa.